مقالات

شامپو بدون سولفات برای کودکان

شامپو بدون سولفات برای کودکان

یکی از توصیه‌های رایج پزشکان و متخصصان زیبایی برای داشتن موهایی سالم، استفاده از شامپوهای بدون سولفات است. سولفات جزو سورفکتانت‌ها محسوب می‌شود و به‌خاطر قدرت پاک‌کنندگی بالا و همچنین ایجاد کف زیاد، در تولید شامپو استفاده می‌شود؛ بااین‌حال به دلیل ماهیت خشن، ممکن است برای برخی افراد مشکلات مختلفی را مانند ایجاد شوره سر یا ریزش مو به وجود آورد. این ماده روی پوست سر کودکان می‌تواند اثرات قدرتمندتری داشته باشد و باعث خشکی این ناحیه شود؛ به همین دلیل استفاده از شامپوهای بدون سولفات برای کودکان بیشتر توصیه می‌شود. با ما همراه باشید تا به بررسی مزایای این نوع شامپو و همچنین نکاتی در خصوص خرید آن بپردازیم.

خاصیت‌های شامپو بدون سولفات برای کودکان

شامپوهای بدون سولفات نوع خاصی از شوینده‌های سر را شامل می‌شوند که از مواد خشن مانند سورفکتانت‌ها تشکیل نشده باشند. این نوع شامپو در سال‌های اخیر طرفداران زیادی میان بزرگسالان پیدا کرده است؛ بااین‌حال بسیاری از افراد نگران عوارض این شامپو برای کودکان هستند. خوشبختانه استفاده از شامپوهای ضد سولفات برای بچه‌ها نه‌تنها مشکلاتی را به وجود نمی‌آورد، بلکه مزایای مختلفی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

از مواد پاک‌کننده ملایم‌تر

یکی از ویژگی‌های کلیدی شامپوهای بدون سولفات، ملایم بودن و همچنین عدم استفاده از مواد شیمیایی خشن مانند سدیم لوریل سولفات (SLS) یا سدیم لورت سولفات (SLES) در ترکیبات آنهاست. این سولفات‌ها که معمولاً در بسیاری از شامپوهای معمولی مشاهده می‌شوند، ممکن است روغن‌های طبیعی مو را از بین ببرند و منجر به خشکی و تحریک پوست سر شوند.

علاوه بر این، شامپوهای فری سولفات توانایی زیادی در حفظ تعادل pH پوست سر دارند. پوست سر برای اینکه محافظت بهتری در برابر انواع باکتری و قارچ‌ها داشته باشد، pH اسیدی دارد و سولفات شامپو، می‌تواند این تعادل را از بین ببرد و باعث رشد میکروارگانیسم‌های مضر در این ناحیه شود. استفاده منظم از انواع شامپو ضد سولفات برای کودکان، محیط مناسب‌تری را برای رشد موهای آنها فراهم می‌کند.

 حاوی مواد طبیعی

از دیگر ویژگی‌های شامپوهای فری سولفات، استفاده از مواد طبیعی مانند روغن نارگیل، گلیسیرین و آلوئه‌ورا در ساخت آنهاست. این مواد جایگزین سولفات در شامپو محسوب می‌شوند و علاوه بر قدرت پاک‌کنندگی ملایم، خواص بی‌شماری را برای پوست سر به همراه دارند. برای مثال آلوئه‌ورا می‌تواند خشکی و قرمزی پوست سر را تسکین داده و درعین‌حال، آبرسانی فوق‌العاده‌ای برای مو داشته باشد.

بسیاری از شامپوهای بدون سولفات برای کودکان دارای روغن نارگیل نیز هستند. این ماده طبیعی و مرطوب‌کننده، علاوه بر تغذیه کامل پوست سر و ساقه مو، خواص ضدمیکروبی فوق‌العاده‌ای دارد و باعث جلوگیری از رشد باکتری و ایجاد عفونت‌های قارچی در پوست سر کودکان می‌شود. گلیسیرین هم ماده طبیعی دیگری است که در بیشتر شامپوهای فری سولفات استفاده می‌شود و نقش مهمی در هیدراته نگه‌داشتن مو و همچنین حالت‌دهی بهتر آن دارد.

چشم‌های سالم‌تر

شامپوهایی که حاوی سولفات هستند، به دلیل استفاده از مواد شیمیایی خشن می‌توانند چشم را تحریک کنند؛ به همین دلیل بیشتر کودکانی که چشم‌های خود را هنگام استحمام باز نگه می‌دارند، با قرمزی و سوزش چشم مواجه می‌شوند. تماس طولانی‌مدت این مواد شیمیایی با چشم کودک، ممکن است باعث ایجاد ناراحتی‌های مختلف و آسیب‌های چشمی متعدد شود؛ به همین دلیل بسیاری از پزشکان استفاده از این نوع شامپوها را برای کودک مناسب نمی‌دانند.

در طرف مقابل، شامپوهای بدون سولفات قرار دارند که به دلیل فرمولاسیون خاص خود، آسیبی را به پوست و چشم وارد نمی‌کنند. این نوع شامپو هنگام تماس با چشم، هیچ‌گونه عارضه‌ای را ایجاد نمی‌کند و از این طریق، سلامت چشم‌های کودک شما را به شکلی مطمئن تضمین می‌کند.

مزایای شامپوهای ضد سولفات

توجه به مواردی قبل از خرید

تنوع شامپوهای بدون سولفات برای کودکان بسیار بالاست؛ به همین دلیل برخی از والدین هنگام انتخاب گزینه مناسب، با مشکل مواجه می‌شوند. برای خرید بهترین شامپو ضد سولفات، باید به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید که مهم‌ترین آنها را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

شامپویی را انتخاب کنید که فاقد SLS، SLES، پارابن، الکل و رنگ باشد.

مهم‌ترین نکته هنگام خرید شامپو بدون سولفات، توجه به ترکیبات آنهاست. سولفات موجود در شامپو معمولاً به‌صورت SLS (سدیم لوریل سولفات) و SLES (سدیم لورت سولفات) مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مواد شیمیایی قدرت پاک‌کنندگی بسیار بالایی دارند و ممکن است آسیب‌های مختلفی را به پوست سر کودک وارد کنند. به همین دلیل هنگام خرید شامپوی مناسب برای کودک، عدم وجود این ترکیبات را بررسی کنید.

ماده مضر دیگری که در بسیاری از شوینده‌های سر و بدن استفاده می‌شود، پارابن است. این ماده که خاصیت نگهدارندگی بالایی دارد، ممکن است با ایجاد اختلالات هورمونی و همچنین اثرات سرطان‌زایی، مرتبط باشد. الکل و رنگ‌های مصنوعی به‌کاررفته در برخی شامپوها نیز می‌توانند تارهای مو را خشک کنند و یا باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم هنگام انتخاب شامپوی بدون سولفات برای کودکان خود، حتماً ترکیبات به‌کاررفته در محصول را بادقت بررسی کنید و سپس اقدام به خرید آن نمایید.

شامپویی را انتخاب کنید که مناسب پوست حساس باشد.

پوست سر کودکان ناحیه بسیار حساسی است و از پایانه‌های عصبی مختلفی تشکیل شده است؛ به همین دلیل هنگام انتخاب شامپوی مناسب باید توجه داشته باشید که محصول مدنظر، برای پوست‌های حساس ساخته شده باشد. این نوع شامپوها به‌جای مواد شیمیایی خشن، از روغن‌ها و مواد طبیعی ساخته شده اند و هنگام استفاده روی پوست‌های حساس، عوارضی را ایجاد نمی‌کنند.

شامپویی را انتخاب کنید که برای سن فرزند شما مناسب باشد.

از دیگر نکاتی که هنگام خرید شامپوی بدون سولفات برای کودکان باید در نظر بگیرید، سن کودک است. کودکان زیر 5 سال معمولاً حساسیت بسیار بیشتری نسبت به مواد شیمیایی موجود در انواع شامپو دارند؛ به همین دلیل استفاده از شامپوهای ضد سولفات برای آنها که دارای خواص مرطوب‌کننده نیز هستند، بیشتر توصیه می‌شود. برای کودکان 5 سال به بالا نیز می‌توانید از شامپوهای بدون سولفاتی استفاده کنید که قدرت پاک‌کنندگی بیشتری دارند. کودکان در این سن معمولاً فعالیت بیشتری دارند که باعث افزایش تعریق در پوست سر آنها می‌شود و شامپوی استفاده شده برای آنها، باید قدرت پاک‌کنندگی مناسبی داشته باشد.

راهنمای خرید شامپوی بدون سولفات برای کودکان

نحوه استفاده از شامپو بدون سولفات برای کودکان

نحوه استفاده از شامپوهای فری سولفات تفاوتی با شامپوهای معمولی ندارد؛ بااین‌وجود برای بهره‌مندی کامل از مزایای آنها، رعایت چند مرحله ساده ضروری خواهد بود. برای انجام این کار توصیه می‌کنیم موهای فرزند خود را قبل از استفاده از شامپو، با آب گرم کاملاً خیس کنید. سپس مقدار کمی از شامپو را روی پوست سر بمالید و به‌آرامی با نوک انگشتان خود، به‌صورت دورانی ماساژ دهید. توجه داشته باشید که مالش بیش از حد یا فشارآوردن انگشتان به سر کودک، ممکن است باعث تحریک پوست و گره‌خوردگی موها شود.

ماساژدادن شامپو روی سر کودک را برای چند دقیقه ادامه دهید و سپس موها را با آب ولرم، کاملاً شستشو دهید تا تمام آثار آن از بین برود. شستشوی ناقص مو پس از شامپو زدن، ممکن است باعث ناراحتی یا خارش پوست سر شود. دقت کنید که شامپوهای بدون سولفات، به طور طبیعی از کف کمتری نسبت به شامپوهای معمولی برخوردارند؛ به همین دلیل برای ایجاد کف بیشتر، به‌هیچ‌وجه از مقدار زیاد شامپو استفاده نکنید. همچنین اگر نوع بدون سولفات شامپو استفاده شده حاوی روغن‌هایی مانند نارگیل، آرگان یا مواد طبیعی مانند آلوئه‌ورا و گلیسیرین است، می‌توانید مدت‌زمان بیشتری را برای ماساژدادن صرف کنید تا تمامی مواد مغذی، جذب مو شود.

نحوه استفاده از شامپو بدون سولفات برای کودکان

 نکاتی برای حفظ سلامت پوست و موی کودکان

عدم استفاده از شامپو و شوینده‌های خشن برای کودکان، تنها یکی از مواردی است که باعث حفظ سلامت پوست و مو آنها می‌شود. نکات دیگری نیز هنگام شستشو و خشک‌کردن مو وجود دارد که عدم توجه به آنها، می‌تواند آسیب‌های مختلفی را به همراه داشته باشد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

موهای کودک خود را بیش از حد نشویید.

حتی اگر از شامپوهای بدون سولفات برای کودکان استفاده می‌کنید هم از شستشوی بیش از حد موها پرهیز کنید. شستن بیش از حد مو می‌تواند روغن‌های طبیعی تولید شده توسط پوست سر را از بین ببرد و منجر به خشکی و تحریک پوست سر شود. روغن‌های طبیعی پوست سر به‌عنوان یک سد محافظ در برابر آلاینده‌های محیطی و باکتری‌ها عمل می‌کنند و باعث رشد بهتر موها می‌شوند.

از طرف دیگر، شستشوی بیش از حد می‌تواند منجر به عدم تعادل در سطح pH پوست سر شود. همان‌طور که گفته شد، پوست سر دارای سطح pH کمی اسیدی است که به حفظ سلامت آن کمک می‌کند. شستشوی مکرر مو با انواع شامپو، می‌تواند این تعادل را به هم بزند و پوست سر را مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی کند.

علاوه بر این، شستن بیش از حد موها ممکن است باعث آسیب به ساقه مو شود. مواد شیمیایی موجود در شامپوها می‌توانند پروتئین‌های ضروری را از ساختار مو جدا کرده و آن‌ها را ضعیف و شکننده کنند. به همین اگر قصد دارید کودک شما از موهایی درخشان و سالم برخوردار باشد، زمان‌بندی مناسبی برای شستشوی موهای او تعیین کنید.

از شامپوهای قوی و حاوی مواد شیمیایی مضر استفاده نکنید

برای حفظ موهای سالم کودکان، توصیه می‌شود شامپوهای طبیعی یا ارگانیک را انتخاب کنید که از مواد شیمیایی مضر تشکیل نشده باشند. این محصولات با ترکیبات ملایمی فرمولاسیون شده‌اند و موهای کودک را بدون ازبین‌بردن روغن طبیعی پوست سر یا ایجاد سوزش، تمیز می‌کنند.

یکی از مواد شیمیایی در ساختار انواع شامپو که باید از آن اجتناب کنید پارابن است. پارابن‌ها مواد نگهدارنده‌ای هستند که در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی از جمله شامپوها استفاده می‌شوند. این ترکیبات ممکن است باعث ایجاد اختلالات هورمونی شوند و کودک را مستعد ابتلا به سرطان کنند. علاوه بر این، عطرهای استفاده شده در برخی از شامپوها نیز می‌تواند برای سلامت موی کودک مضر باشد. این عطرهای مصنوعی اغلب حاوی فتالات هستند که می‌تواند باعث تحریک و خشکی پوست سر شود.

از سشوار و اتو مو به طور مرتب استفاده نکنید

یکی از دلایلی که تأثیر زیادی در کدرشدن موها و همچنین ضعیف‌شدن ساقه آن دارد، حرارت مستقیم است. کودکان نسبت به بزرگسالان پوست سر حساس‌تری دارند و موهای آنها نیز هنوز درحال‌رشد است. وسایل حرارتی مانند اتو مو یا سشوار که برای حالت دادن و یا خشک‌کردن سریع موها مورداستفاده قرار می‌گیرند، ممکن است به تارهای ظریف موی کودک آسیب برسانند و باعث شکنندگی آنها شوند. برای اطمینان از سلامت موهای فرزند خود، توصیه می‌کنیم که استفاده از این وسایل را به طور کامل محدود کنید و سعی کنید به‌صورت طبیعی یا با استفاده از حوله‌های نرم، موهای کودک را پس از استحمام خشک نمایید.

از شانه و برس مناسب برای شانه‌کردن موهای کودک خود استفاده کنید

برای داشتن موهایی سالم، علاوه بر استفاده از شامپوی بدون سولفات برای کودکان، توجه به میزان شستشو و همچنین عدم استفاده از وسایل حرارتی، استفاده از برس و شانه مناسب نیز توصیه می‌شود. شانه‌ها یا برس‌های دندانه درشت که از جنس بامبو هستند، معمولاً گزینه مناسبی برای شانه‌زدن موی کودک محسوب می‌شوند. این نوع برس‌ها بدون آسیب رساندن به ساقه مو و همچنین کاهش تجمع الکتریسیته ساکن، گره‌های ایجاد شده در تارهای مو را بازکرده و حالت‌دهی بهتری به آن می‌دهند.

علاوه بر این، استفاده از برس‌های نرم تأثیر زیادی در توزیع روغن‌های طبیعی پوست سر دارد و از خشکی مو جلوگیری می‌کند. همچنین با تحریک گردش خون در پوست سر، به تغذیه فولیکول‌های مو کمک می‌کند و رشد سالم موها را در پی دارد.

حفظ سلامت پوست و موی کودکان

 سخن پایانی

پوست سر کودکان در سنین پایین‌تر، حساسیت بیشتری نسبت به پوست سر بزرگسالان دارد؛ به همین دلیل توجه و رسیدگی به این بخش، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ سلامت موی کودک، استفاده از شامپوهای ضد سولفات است. این نوع شامپوها علاوه بر حفظ روغن‌های طبیعی پوست سر، قدرت پاک‌کنندگی ملایمی دارند و مواد مغذی را به فولیکول‌های موی کودکان می‌رسانند. برای خرید شامپو بدون سولفات برای کودکان و یا دریافت مشاوره‌های تخصصی‌تر در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان دراگ لند در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *